dinsdag 18/8

18 augustus 2015 - Jasper, Canada

dinsdag 18/8
Op tijd uit de veren weer. Er staan 380 km op het programma, 5 rij uren schat de gps want in de bergen ligt de snelheid laag, dus 3 uur tijd voor stops. De laatste 300 km zijn ons al bekend van de reis in 2011.  Maar al rij je  die 300 keer, die gaat  niet  vervelen. Het verloopt met zonnig weer erg vlot en na de parkway check bij Banff ligt er tot de Saskatchewan crossing nieuw asfalt, een biljartbaan voor een zware camper waarmee je elke put en bult in de weg dubbel voelt en vooral hoort door het gerinkel van ketels en servies in de kasten.  Bij de  eerste stop bij rustige parking met zicht op de de icefields en gletsjertongen in de verte treffen we twee Duitse jongeren die met een VW busje op Noord Amerika reis zijn voor 5 maanden. BI kenteken ,Bielefeld. Het busje  hadden ze zelf tot camper omgebouwd met chemisch toiletje, buitendouche en gasvuur. De zonnepanelen over het hele dak  wekten meer energie op dan ze gebruiken konden. Het busje had 250000 op de  teller maar de ingenieur had de motor gereviseerd en vertrouwde erop dat hij nu weer 200000 verder kon.  Hun banen hadden ze opgezegd en hun huis onderverhuurd. Kinderen en zekerheid konden voor hun nog wel wachten, eerst de wereld zien. Werken kan daarna wel weer.  In Halifax New Foundland werd hun busje 5 weken  geleden ontscheept en ze reden intussen meer dan 7000 km East to West en net zoals wij reden ze nu naar Jasper, daarna naar Alaska en dan voor inval van winter weer dwars door CAN en USA tot Florida waar de VW weer de boot op gaat naar Hamburg over 4 maand. Leuk dit soort mensen tegen te komen en als je hier rondkijkt zie je veel meer van dit soort avonturiers, backpackers die langs de eindeloze wegen tjokken, eenzame fietsers of in groepjes gepakt en gezakt bergop en bergaf. Chapeau roepen wij elke keer en drukken het gaspedaal weer in. Op een uitnodiging van twee hikers of we mee willen wandelen gaan we niet in. Bij het begin van dit trail op de parking staat duidelijk dat je enkel in groep van minimaal 4 personen mag vertrekken in verband met in de regio gesignaleerde beren. Die blijken voor groepen pratende mensen enig ontzag te hebben en uit te wijken als ze de groep horen naderen. Daarom moet er door de groepsleden wel gepraat worden en de afstand tussen de wandelaars niet meer dan enkele meters bedragen. Volgende keer pakken wij Leine mee, dan kan de berenbel van de rugzak af en hoeven we geen bearspray mee. Met Robert zou het onmogelijk zijn in dit onherbergzame gebied waar ook wij snel naar adem snakken op hoogtes tussen 2 en 3000 m en de paden liggen er vaak moeilijk begaanbaar bij.
Bij het grote Columbia Icefields visitor center de RV op de busparking gezet, lekker makkelijk. Prachtig zonnig weer geeft unieke vergezichten op de gletsjertongen die in de loop der jaren steeds korter worden en tegen 2030 wel es helemaal weg gesmolten zouden  kunnen zijn. Foto's van de gletsjer in 1914 en 1967 geven goed weer hoe het ijs mindert jaar na jaar. Global heating... Groeiende wereldbevolking ligt aan de basis en is niet af te stoppen. We verbruiken en reizen met ons allen steeds meer en dat gaat grote gevolgen hebben, volgens geleerden niet eens meer zo lang vooruit in de tijd. Dus voor wie het nog wil zien, je moet snel zijn.
Eens in Jasper gearriveerd, Whistlers campground opgezocht. Drie dagen met electro only hier. Water en afvoer was volzet. No problem, we hebben voldoende waterreserve in de tank en afvalwater lozen kan morgen bij losplaats uitrit camping. Enige nadeel is dat je daar wel es paar minuten moet wachten zoals aan druk tankstation. Voordeel : slechts 35 dollar per nacht voor de standplaats met firepit hier en een brandhoutstapel waar je zelf van mag halen zoveel je wil. Een paradijs voor houtstokers zoals ondergetekende. Morgen wordt mooi weer voorspeld.  Een leuke 5 meren wandeling wacht ons dan. Sil, Anke en Jelle wandelen in t pikkedonker met zaklamp naar de doucheblokken door het bos. Een veel langere wandeling dan ze dachten en de vrees voor wild tussen de takken was groot, maar het kampvuur leidde hen toch weer in de goeie richting. Morgen toch maar vroeger gaan douchen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lei en Wies/ Opa en Oma Rekem:
    21 augustus 2015
    Schitterend voor jullie dat het prachtig weer is daar ( hier is het ook heel mooi en warm 26° )----Nu gaat het ijs van die gletsjers nog sneller smelten! Blijf voorzichtig en verzorgen jullie zich goed.zodat volgende week met frisse moed gewerkt kan worden.
    kusjes aan allen en " happy days" XXXXXXX