Donderdag 20/08

20 augustus 2015 - Jasper, Canada

Donderdag 20/8
Alweer mooier weer dan voorspeld vandaag. Sluierbewolking maar lekkere temperatuur.  Perfect fietsweer. Dus na ontbijt camper op gratis RV parking bij centrum Jasper gezet en bij Vicious Cycles een fiets gehuurd. Heel goed materiaal, geveerde mountainbikes. De fietskaart hadden we gisteren al bij visitor center gehaald en de vlakkere ritten langs Athabasca River en Beauvert Lake leken ons het best. Hike en Bike trails zijn hetzelfde, maar dus niet geasfalteerd zoals in het fietsparadijs Limburg. Stenen, kiezel, zand en modder, bergop en bergaf toch regelmatig en heeeeel smal langs de lakes. Een stuurfoutje is genoeg voor natte voeten maar gelukkig houden we alles droog. Behalve de rug van de mannen die de rugzakken mee hebben met steeds wat drank en extra kleding. We huren de fietsen van 11 tot 14 u mar na het eerste uur waarschuwt een mevrouw met hond ons voor een overstekende beer op een km afstand die ze uit de rivier zag komen en de bossen in zag trekken. Dat deel van de route slaan we dan maar over en rijden terug richting bewoo de wereld waar we snel wat eten in de camper om dan na een snelle verkenningsrit van scout John dwars door het stadje de city Bike loop op gaan met ons vieren. Jasper vanuit de bergen zien liggen in het dal is schitterend maar zeeeer vermoeiend. In de allerkleinste versnelling lukt het ons allen om de bergpaadjes toch op te fietsen. Her en der toch eens stukje wandelend wegens echt te steil maar telkens weer beloond met magnifique uitzichten op het dal en de bergketens. De afdalingen op het eind waren niet minder makkelijk en technisch moeilijk. Jelle en John hebben gelukkig al eens een middag downhill biken in Whistler Vancouver gevolgd op de eerste Canada reis.  Dat helpt ! Nog snel brood uitgehaald, fitsen ingeleverd en met camper richting Lakes die we met de fiets niet durfden aandoen vanmorgen wegens Bear Alert. Weerom mooie plekjes. Mooie lakes wordt je nooit moe, wij toch niet. Een week over de zeedijk in Oostende wandelen is voor velen ook iets wat ze nooit moe worden. Ieder zijn meug.  Avondeten bij KFC, voor de ouders een nieuwe ervaring. We hebben al beter gegeten maar dat geldt in Noord Amerika voor zowat alle restaurants en eetgelegenheden. Voor culinaire hoogstand ben je hier niet op de juiste plek. Dan uurtje rijden naar Miette Hot Springs, in the middel of nowhere heerlijke thermale baden waar we op de eerste reis ook waren   Maar zeker de moeite om terug te komen. Na twee uur badderen richting Jasper maar op de highway16 van Edmonton  naar Jasper worden we door een snelheidsduivel ingehaald die een paar km verderop door de politie in een fuik met spijkers op de weg tot stilstand wordt gebracht. Wild west, ook hier in het godverlaten wilderniss landschap. Het geplande kampvuur om half tien gaat dus niet meer door want we staan dik twee uur in het pikkedonker in een KMS lange file tot de arrestanten afgevoerd zijn en het wrak dat vastgereden werd tussen vangrail en tegenligger truck, getakeld is. J Storms, een vriendelijke politie officier met Vlaamse roots, klopt op onze deur en komt gezellig binnen om onze verklaring op te nemen van de vluchtpoging die wij dus gadesloegen. Buiten is het intussen berekoud door een stormachtige Noordenwind die het vannacht non stop zal laten regenen en de temperatuur laat zakken tot een paar graden boven nul. Plots winter! Na opheffing wegblokkade rijden we in colonne tot Jasper en krijgen de RV met wat kunst en vliegwerk toch weer foutloos back in geparkeerd op onze slaapplaats. Bijna middernacht, lekker onder de wol,  morgen naar Banff 280 km en er wordt koud weer met neerslag voorspeld, 8 graden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ruud&co:
    22 augustus 2015
    Hey there,

Hier zit de eerste werkweek na de vakantie er weer op. Soepel ingeparkeerd, rustig aan met beide voetjes op de Campground. Paar vuurtjes geblust deze week, maar geen beren op de weg. Druilerig en koel begin van de week, nu weer rond 30 graden. Zwempartij in Aquadroom voor Jim's verjaardag, daarna bowlen en friet/frikandel. Culinair laagstandje op z'n Noord-Amerikaans. Jullie merken het, er zijn overeenkomsten, maar veel meer verschillen met jullie avonturen in het mooie Canada, waar al weer bijna een einde aan komt. Jammer, maar aan alle mooie liedjes......
    Rust nog lekker uit in Calgary en have a safe flight back home! Tot kijk in Belgie!! Groetjes, Ruud en Co.
  2. Lei en Wies/ Opa en Oma Rekem:
    23 augustus 2015
    Dear J S J A,
    Allemaal mooi en geweldig die ervaringen.
    Vandaag is het zondag en prachtig weer . anke zal die cowboyboots zeker leuk vinden. Wij groeten jullie en nog een gezellige afsluiting tot het vertrek daar in Canada. Knuffels en Kisses